Mikro- czy maksipłatności?

Szukamy darmowej gry i znajdujemy interesującą propozycję. Upewniamy się czy gra na pewno jest bezpłatna. Zaczynamy zabawę. Szybko okazuje się, że w podstawowej wersji aplikacja nie dostarcza nam oczekiwanej rozrywki, a jedynie frustrację ciągłego przegrywania. Aby poprawić swoje wyniki lub zwiększyć funkcjonalność gry musimy wykupić dodatkowe opcje za pomocą transakcji wewnątrz aplikacji (tzw. mikropłatności). Mikropłatności, pomimo swojej wygody, mogą być niebezpieczne dla konsumentów.

Rozrywka za darmo?

Mikropłatności są rozwiązaniem coraz bardziej popularnym. Pojawiają się również grach „oficjalnie” płatnych. Gry stosujące mikropłatności dzielą się na dwa rodzaje. Pierwszą grupę stanowią tzw. gry free-to-play. Mikropłatności w tych produktach albo nie mają wpływu na rozgrywkę (np. odpłatność dotyczy elementów estetycznych) albo zwiększają komfort płacącego gracza nie obniżając komfortu innych graczy (np. gracz kupuje przydatne narzędzie, które może zostać zdobyte również przez gracza niekorzystającego z płatnej opcji). Drugą grupę stanowią tzw. gry pay-to-win gdzie mikropłatności są konieczne, by rywalizować z innymi graczami lub osiągnąć zamierzony cel. Bez nich korzystanie z gry jest niemożliwe lub bardzo utrudnione.

Czy mikropłatności naruszają prawa konsumenta?

Oznaczenie gry free-to-play jako darmowej nie wprowadza konsumenta w błąd, ponieważ bezpłatnie konsument otrzymuje grę o pełnej funkcjonalności. Niebezpieczna dla konsumenta może być „bezpłatna” gra pay-to-win ponieważ takie oznaczenie może wprowadzać konsumenta w błąd. Konsument może być przekonany, że korzystanie z każdego trybu gry pay-to-win jest bezpłatne. W rzeczywistości gra pay-to-win jest darmowa jedynie w trybie podstawowym, który wymusza dokupywanie płatnych opcji.

Mikropłatnościami zajmował się Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w postępowaniu przeciwko producentom gry „Wojna Czołgów”. Pozycja ta była reklamowana jako bezpłatna. W rzeczywistości dostęp do niektórych jej trybów był odpłatny. Prezes UOKIK w decyzji z dnia 20 czerwca 2012 r. (nr sprawy RPZ-61/24/11/JM) uznał, że doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, ponieważ przeciętny konsument zapoznający się z reklamą gry mógł uznać, że sformułowanie „za darmo” odnosi się do korzystania z gry w każdym jej trybie, a nie tylko w trybie podstawowym. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKIK) w wyroku z dnia 30 maja 2014 r., sygn. akt: XVII AmA 95/12, podtrzymał stanowisko Prezesa UOKIK.

Gry z mikropłatnościami nie będą „bezpłatne”

Od pewnego czasu obserwujemy masowe działania mające na celu wyeliminowanie mikropłatności w „darmowych” grach. Widoczne jest dążenie do zwiększenia bezpieczeństwa dzieci, które korzystają z mikropłatności bez zezwolenia rodziców.

Komisja Europejska w oświadczeniu prasowym z dnia 18 lipca 2014 r. poinformowała, że Consumer Protection Cooperation (CPC) skierował w grudniu 2013 r. wnioski w tej sprawie do firm Apple, Google oraz do Europejskiej Federacji Producentów Oprogramowania Interaktywnego. Zdaniem CPC gry reklamowane jako „bezpłatne” nie mogą wprowadzać konsumentów w błąd co do faktycznych kosztów korzystania z tych gier oraz nie mogą zachęcać dzieci do kupowania artykułów w ramach danej gry.

Komisja Europejska poinformowała, że Google zdecydował się na wprowadzenie licznych zmian, które mają zostać wdrożone do końca września 2014 r. Google usunie oznaczenie „darmowe” w opisie gier, w których stosowane są mikropłatności.

Wcześniej Apple w ugodzie zawartej z amerykańską Federalną Komisją Handlu (FTC) zobowiązał się do zwrotu 32,5 mld dolarów rodzicom, których dzieci nieświadomie korzystały z mikropłatności. Apple zobligował się do wprowadzenia ostrzeżeń przed mikropłatnościami. W systemie iOS 7.1 gry i aplikacje z mikropłatnościami zawierają specjalne oznaczenie „In-App Purchases”.

Ostatnio głośno jest o pozwie złożonym przez FTC przeciwko Amazon.com Inc. FTC zarzuca, że Amazon nie zabezpiecza swoich aplikacji przed dziećmi, które używając mikropłatności beztrosko wykupują bez zgody rodziców dodatkowe płatne opcje.

One comment

Skomentuj:

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s